Het vrijwilligerswerk van PvdA-lid Karel van Koppen,

9 december 2023

We kennen Karel van Koppen als gespreksleider van de Rode Koffietafel, maar hij is ook actief als vrijwilliger bij het Platform Toegankelijk West Betuwe. Hij vertelt hierover: “Dat Platform geeft gevraagd en ongevraagd advies over toegankelijkheid in de breedste zin van het woord. Dus niet alleen over drempels, trappen, draaideuren en zo, maar over, met een duur woord: inclusie. Dat wil zeggen dat ook mensen met een handicap of chronische aandoening net als ieder ander moeten kunnen meedoen qua werk, onderwijs, vervoer, cultuur, sport en andere vrijetijdsbesteding. Noem maar op. Inclusie vloeit voort uit het VN-Verdrag Handicap en West Betuwe heeft dat serieus opgepakt.

Inclusie betekent ook dat er voldoende publiektoegankelijke toiletten moeten zijn. Veel mensen met een blaas- en/of buik-aandoening moeten namelijk binnen 5 minuten een toilet kunnen vinden, anders gaat het mis. Ca. 1 op de 5 mensen in ons land durft om die reden absoluut niet of eigenlijk niet van huis. Voor West Betuwe gaat het dan al gauw om 10.000 inwoners. Met nog enkele mensen van het Platform zet ik me daarom in voor meer publiektoegankelijke toiletten, onder meer in winkels, horeca, gemeentehuis, dorpshuizen, speeltuinen, etc. In heel Nederland zijn mensen daarmee bezig. En waar je ook bent in Nederland, via de gratis HogeNood-app vind je het dichtstbijzijnde openbare toilet. Het is maar een klein onderdeel van wat het Platform doet, maar ‘hoognodig’.”

Voor meer informatie over Platform Toegankelijk West Betuwe zie: https://toegankelijkwestbetuwe.nl/