De Rode Koffietafel van vrijdag 3 mei: Over Duurzaamheid

25 april 2024

De Rode Koffietafel gaat op 3 mei praten over duurzame energie. Is de keuze voor steeds hogere windmolens op land verstandig? Waarom steken we niet meer in op besparing? Waarom is zon-op-dak geen goed alternatief?

Nederland heeft in 2016 ingestemd met het Klimaatakkoord van Parijs. Hoe gaan we de Parijse belofte om in 2030 de CO2 uitstoot van Nederland tot 49% van de uitstoot in 1990 terugbrengen? En hoe gaan we die uitstoot in 2050 zelfs met 95% reduceren?

Voorlopig ligt de nadruk vooral op steeds hogere windmolens op land. Is dat nou wel een verstandige keuze? Wat doet dat met ons landschap, met de gezondheid van omwonenden, met vogels? Wat is de schade aan natuur in de Noordzee bij steeds meer windmolenparken? Waarom niet meer zon-op-dak? Waarom blijven we uitgaan van steeds meer elektriciteitsgebruik? Is dorpen-van-het-gas-af financieel en praktisch mogelijk?

Kortom: vragen genoeg. Nu nog de antwoorden.

Daarover gaan we praten aan de Rode Koffietafel op vrijdagmorgen 3 mei 10.30 u. in bibliotheek De Pluk in Geldermalsen. Breng deskundigen over de energietransitie mee