De Rode Koffietafel in 2024

2 januari 2024

De Rode Koffietafel staat ook in 2024 weer elke eerste vrijdag van de maand klaar in bibliotheek De Pluk in Geldermalsen. Steeds praten de Tafelaars over een politiek actueel onderwerp. Niet om tot een gezamenlijke conclusie te komen. Maar wel om argumenten uit te wisselen, je blik te verbreden en je stof tot nadenken te geven. Iedereen is welkom. Op vrijdag 5 januari om half 11 hebben we het over ‘immigratie’.

In november en december hebben we aan de Rode Koffietafel het begrip ‘bestaanszekerheid’ besproken. We dachten dat dit het centrale thema zou zijn waarop er op 22 november een keuze gemaakt zou worden. Nu de stofwolken zijn neergedaald, vragen we ons af, of wij in ‘bestaanszekerheid’ het juiste thema te pakken hadden.

Achteraf hadden we het beter over ‘immigratie’ kunnen hebben. Was ‘eigen volk eerst’ een beter thema geweest? Zowel negatief als positief? Waarom voelt tenminste een kwart van de bevolking zich te kort gedaan? Is het de immigrant, die oorzaak is van het huizentekort, het gevoel van onveiligheid, het gevoel de grip op het eigen leven kwijt te zijn? Waarom komen er zo veel arbeidsmigranten Nederland binnen? Studiemigranten? Asielmigranten? Kunnen we dat stoppen – en zou dat ook moeten?

Is de EU misschien ook een zondenbok met al haar regeltjes?  Wat hebben die tot nog toe aan het immigratieprobleem gedaan?

Gaan een rechts kabinet en een rechtse tweede kamer dat immigratie-probleem oplossen? Wat zouden we zelf als oplossing zien om immigratie te beperken? Of moeten we immigratie omdenken van een bedreiging tot een kans?

Natuurlijk hoopt het bestuur jullie allemaal te zien bij deze eerste Rode Koffietafel. Maar we weten dat niet iedereen beschikbaar is op vrijdagmorgen. Daarom wensen het bestuur en onze gespreksleider Karel je alle goeds voor 2024.

Griedo, Annet, Frans, Cathrijn, Jeroen. En Karel