De 100ste Rode Koffietafel!

9 december 2023

Deze zomer was de 100e Rode Koffietafel! Iedereen is welkom, ook niet-PvdA-leden en reken maar dat ook die aanschuiven. Juist de variatie aan meningen onder de gemiddeld 15 á 20 deelnemers maakt de Rode Koffietafel interessant. Je kunt volop meediscussiëren of alleen maar luisteren.

In 2014 heeft toen nog PvdA Geldermalsen de Rode Koffietafel in het leven geroepen als aanvulling op de voor- en najaarsledenvergaderingen en de zomerontmoeting met bbq. Deze bijeenkomsten boden te weinig gelegenheid om van mening te wisselen over ‘de politiek’ -ook in veel bredere zin dan alleen gemeentepolitiek. Bovendien waren er leden die ’s avonds liever niet meer de deur uit gingen.

Bibliotheek Rivierenland vond het een mooi initiatief en stelde ruimte beschikbaar. Waarom zou je meningen eerst in boeken moeten zetten, als je ze ook rechtstreeks kunt uitwisselen? Mede daarom en ook om niet in een eigen bubbel opgesloten te blijven, was vanaf het begin duidelijk dat de Rode Koffietafel openbaar toegankelijk zou zijn. Als ‘tafelaar’ krijg je nieuwe informatie, hoor je argumenten voor en tegen en kun je daarmee je eigen mening vormen. En dat blijkt een succesformule.

Een groot aantal onderwerpen is aan de orde geweest. Regelmatig schoven daarbij een of meerdere gastdeskundigen aan; een enkele keer (o.a. in coronatijd!) ging de Koffietafel op bezoek op locatie. Ook verkiezingen en bijvoorbeeld het referendum over het Oekraïne- verdrag waren gespreksonderwerpen. In 2017 en 2021 konden de deelnemers aan de Rode Koffietafel meedenken over het verkiezingsprogramma van PvdA West Betuwe voor de gemeenteraadsverkiezingen.
De Rode Koffietafel heeft wat conclusies betreft een vrijblijvend karakter, maar draagt wel bij aan informatieverschaffing en meningsvorming. Een heel enkele keer is er sprake geweest van een gedeelde conclusie. Dan werd daarover een brief gestuurd aan bijvoorbeeld de gemeente. Zo’n brief werd zeker serieus genomen.

Alle leden van PvdA-West Betuwe ontvangen maandelijks een uitnodiging met daarin het onderwerp. Deze uitnodiging gaat ook naar de ruim 60 belangstellenden die eerder bij een Rode Koffietafel aanwezig zijn geweest. Daarnaast sturen we berichten aan de lokale (sociale) media. Nogmaals: iedereen is welkom, ook wie alleen maar wil luisteren of gewoon eens een keertje wil komen kijken. Vooraf aanmelden is niet nodig. We schuiven gewoon wat stoelen bij en bestellen extra koffie of thee. De Rode Koffietafel is elke eerste vrijdag van de maand van 10.30-11.30 op de eerste etage van de bieb in De Pluk in Geldermalsen.