William Viveen: “Kinderopvang en voorschoolse opvang bij jou in de buurt”

31 januari 2022

“De PvdA wil een gemeente West Betuwe waar je fijn kunt opgroeien”

Een school betekent meer dan onderwijs alleen. Een school heeft ook een belangrijke sociale rol in een kern. Daarom wil PvdA West Betuwe minimaal één basisschool in elke kern en bovendien voldoende aanvullende opvang in de nabijheid van de school. De realiteit is helaas dat er soms onvoldoende kinderen zijn om een school open te houden. In dat geval moeten schoolbesturen in overleg met de ouders en inwoners zoeken naar een oplossing.

Fijn opgroeien betekent voor ons dat in West Betuwe kinderen kunnen opgroeien in een sociale
en veilige omgeving, zonder beperkingen door armoede of taalachterstand.

Ook lid kunnen zijn van verenigingen hoort bij een goede jeugd. In West Betuwe is er een rijk aanbod aan sportverenigingen en verenigingen voor amateurbeoefening van muziek, theater etc. Deelname moet ook mogelijk zijn voor jongeren met een smalle beurs.

Kinderen in West Betuwe moeten zich thuis, op school, in de wijk en onderweg veilig kunnen voelen. Voor kinderen die dat nodig hebben moet West Betuwe voorzien in goede jeugdzorg. Veiligheid onderweg vereist veilige fietspaden en maximaal haalbare voorzieningen voor
Openbaar Vervoer of alternatieven daarvoor.

Armoede zet kinderen buiten spel. Daarom houden wij eraan vast dat regelingen voor minima gelden voor iedereen met minder inkomen dan 120% van de bijstandsnorm. Daarnaast moet schuldhulpverlening gezinnen snel weer financiële lucht geven. Wij hechten aan een gezinsloket
waar inwoners met vragen terecht kunnen en indien nodig de weg gewezen krijgen. PvdA West Betuwe blijft zich keihard inzetten voor het verminderen van taalachterstand bij jong (en oud!). Daarbij hoort voorschools onderwijs vanaf twee jaar voor kinderen die ondersteuning nodig
hebben bij ontwikkeling van taal en sociale vaardigheden en het zogeheten Plus-pakket bij de bieb blijft overeind.