Rode Koffietafel: Wat doe jij zelf aan je stikstof-footprint op de aarde?

28 juni 2022

Als (behalve de Oekraïne-oorlog) één ding ook onze lokale samenleving beroert, dan is het wel de vermindering van de stikstof-depositie door industrie, Schiphol en landbouw en de manier waarop die vermindering gerealiseerd zou moeten worden.

We gaan in ons uurgesprek aan de Koffietafel niet discussiëren over de noodzaak van verminderen van stikstof-uitstoot. Maar wel over ons eigen aandeel in die uitstoot. Hoe groot is je eigen stikstofuitstoot eigenlijk en wat kan iedereen zelf doen aan het verminderen van haar of zijn footprint?

Heb je wel eens uitgerekend of jouw footprint op de aarde één voetafdruk is of misschien wel 2x of 3x die footprint? Op shorturl.at/cdrDH  kun je wat huiswerk daarover maken dat je zo moeilijk maken kunt als je zelf wilt.  Heb je al een of meer van die tips uitgevoerd? Kies je voor een weekendje Groningen in plaats van vliegen naar Barcelona? Ben je al flexitariër? Hoe bevalt dat? Of heb je andere tips waar anderen hun voordeel mee kunnen doen? Breng ze mee op vrijdag 1 juli in de Bibliotheek De Pluk in Geldermalsen. De koffie staat klaar om half 11.

De Rode Koffietafel gaat op 1 juli ook niet praten over de juistheid van de anti-stikstofplannen. Maar we willen jullie wel een aantal vragen meegeven.

Is het wel eerlijk dat boeren die jaren gepusht zijn om te investeren in méér vee, méér kostbare stallen en in méér export nu opnieuw de rekening gaan betalen? Zou de Rabobank misschien moeten opdraaien voor al die schulden waartoe de Rabobank de boeren heeft aangemoedigd? (Financieel Dagblad 22 juni 2022, opinie van Donald Pols). Zie bijlage

Deze aangemoedigde investeringen betekenen nog niet, dat met het verminderen van het aantal dieren in de veeteelt gewacht zou kunnen worden. Misschien zouden we de boeren moeten faciliteren om van een veeteeltbedrijf over te schakelen naar een gemengd -duurzamer – bedrijf. Dat lijkt veel positiever dan het simpelweg uitkopen van bedrijven. Een andere benadering. Wat hebben boeren daarvoor nodig?

We zijn nog op zoek naar iemand die hierover veel weet.

Heb je al een of meer van die tips uitgevoerd? Of heb je andere tips waar anderen hun voordeel mee kunnen doen? Breng ze mee op vrijdag 1 juli in de Bibliotheek De Pluk in Geldermalsen. De koffie staat klaar om half 11.

namens het bestuur

Cathrijn Haubrich

NB:   (misschien vind je de volgende artikelen ook wel interessant:

en

https://www.natuurmonumenten.nl/stikstof/wat-is-stikstof?gclid=CjwKCAjw-8qVBhANEiwAfjXLruTu8dcxDW-bHgS7xIaKZFPWRBQOVibtT1v1hFvHJtPXZfzOba2WoxoCmOkQAvD_BwE  )