Rode Koffietafel over Oekraïense vluchtelingen

5 mei 2022

De Rode Koffietafel staat weer klaar op vrijdag 6 mei om half 11 in bibliotheek De Pluk in Geldermalsen. Kom je ook?

Deze vrijdag gaan we het hebben over de Oekraïense vluchtelingen op iets langere termijn. Hartverwarmend zoals veel Nederlanders gastvrijheid hebben geboden aan de eerste vluchtelingen. Veelal zitten zij in tijdelijke onderkomens of zijn tijdelijk bij privé-mensen te gast. Hoe lang gaan zij en wij dat volhouden?

Gaan ze nog wel terug naar de Oekraïne? En als dat niet op korte termijn gaat lukken, wat dan?

Wanneer zijn de Oekraïense kindjes te veel geworteld in de Nederlandse samenleving om nog terug te willen naar hun vaderland?

Als zij gaan wonen in een eigen zelfstandig huis, hoe voorzien we daar dan in? Is voorrang voor Oekraïense vluchtelingen wel rechtvaardig tegenover al die andere statushouders, waarvoor helemaal geen plaats lijkt te zijn?

En is het anderzijds misschien handig voor Nederland als geschoolde arbeidskrachten hierheen verhuizen om onze eigen tekorten op te vangen?

Stel dat de oorlog na lange tijd over zou zijn, maar de kinderen en moeders willen niet meer terug, komt er dan ook een golf van Oekraïense vaders en partners naar Nederland?

Moet over dat alles nu al nagedacht worden? Lokaal of landelijk?

Jan de Geus zal aanwezig zijn – de kersverse portefeuillehouder van onder meer sociale aangelegenheden. Kom meepraten en meedenken. Breng je vriend of buurvrouw mee. Iedereen is welkom zoals je weet.

De koffie staat klaar!