De stand van zaken door Griedo Bel (voorzitter)

9 december 2023

We hebben als afdeling West Betuwe weer een enerverende periode achter de rug. Enerzijds de 2 e kamer verkiezingen op 22 november jl. en anderzijds de algemene ledenvergadering van de PvdA Afdeling West Betuwe op 15 november jl.

Verkiezingen

In het voortraject hebben we weer als vanouds campagne gevoerd. Het was nu wel wat anders als normaal, omdat we de campagne gezamenlijk met de Groen Links Afdeling West Betuwe hebben gevoerd. Toch was het wel een ervaring (zoals ik het meegemaakt heb). Onderling hebben we goed afgestemd wie wat ging doen. Vanuit de PvdA hebben we de posters/flyers opgehaald en hebben ook het “plakken” voor onze rekening genomen. Vanuit Groen Links is het flyeren en canvassen georganiseerd. Vooral het flyeren bij het station in Geldermalsen was voor mij een nieuwe ervaring (’s-morgens erg vroeg en aparte reacties van mensen; positief, maar ook negatief). Uiteindelijk hebben we een goed resultaat geboekt. Wel jammer dat we niet de grootste zijn geworden. Het wordt nu afwachten hoe de kabinetsformatie uit gaat vallen (de kiezer heeft gesproken!).

Algemene ledenvergadering

We hebben een leuke geanimeerde ledenvergadering gehad. Er is ingestemd met 2 nieuwe bestuursleden we hebben afscheid genomen van onze secretaris Hendrik-Jan ter Riet. We hebben waardering uitgesproken voor zijn werkzaamheden en zijn inzet. Hij is in 2016 gestart als secretaris van de afdeling Geldermalsen en heeft na het stoppen van William Viveen als secretaris van de afdeling West Betuwe in 2018 deze functie overgenomen. Daarnaast is er ingestemd met de begroting 2024 en het jaarplan 2024. Bij het jaarplan werd wel de opmerking geplaatst dat het wel heel ambitieus was. Na de pauze hebben we uitgebreid met elkaar van gedachten gewisseld over de samenwerking met Groen Links. Iedereen was het ermee eens dat de samenwerking verder uitgewerkt kan worden. Het bestuur heeft het fiat gekregen om hiermee aan de slag te gaan. Belangrijk is om als eerste een stappenplan (tijdmatig) te maken in voorbereiding op de gemeenteraadsverkiezingen in 2026. Wanneer moeten we welke besluiten nemen om tot verdere samenwerking te komen. Uiteindelijk is de vraag of we bij de gemeenteraadsverkiezingen opgaan met een gezamenlijke kandidatenlijst of toch een afzonderlijke.

Griedo Bel (voorzitter afdeling PvdA West Betuwe)