PvdA West Betuwe zal zich verzetten tegen komst radar Herwijnen

6 juni 2022

Vorige week ontving gemeente West Betuwe bij monde van Staatssecretaris van Defensie van der Maat het bericht dat het kabinet ervoor kiest door te gaan met de zogenoemde RCR-procedure (Rijkscoördinatieregeling) om een nieuw radarstation in Herwijnen te kunnen bouwen. Het kabinet geeft aan dat er na diverse gesprekken geen zicht gekomen op een andere locatie.

De PvdA West Betuwe zal zich met alle kracht verzetten tegen deze radar. Wat ons betreft zijn er wel degelijk andere plaatsen in Nederland waar de Defensieradar goed geplaatst kan worden. Defensie beweert dat de straling extern zal voldoen aan de richtlijnen en voorschriften. Onduidelijk is echter, of in de richtlijnen met de cumulatie van 2 radars op een en dezelfde plaats adequaat rekening wordt gehouden. Waarom moet de bevolking van Herwijnen het slachtoffer worden van zo’n stapeling van gevaarlijke straling?

Fred Kloppenborg heeft als raadslid van Lingewaal en daarna als raadslid van West Betuwe namens onze partij talloze argumenten aangevoerd waarom deze concentratie van radarsystemen hoogst onwenselijk. Hij toonde zelfs aan dat het gevaarlijk is voor ‘onze’ inwoners. Mogelijk kan het  huidige gemeentebestuur deze doorwrochte stukken nog maar eens in de archieven op te zoeken om hun voorgenomen bezwaren te ondersteunen. Wat ons betreft kun je je niet grondiger verzetten tegen deze plannen!

Ook vindt de PvdA West Betuwe vindt schandelijk dat de oorlog in Oekraïne nu als voorwendsel wordt gebruikt om deze radar in Herwijnen er nu alsnog snel door te drukken. De komende periode zal meer duidelijk worden over de procedure maar dat de strijd tegen de radar nog niet gestreden is lijkt ons duidelijk.