Verslag van de Rode Koffietafel: Is de gemeente er voor jou?

6 mei 2019

GELDERMALSEN – Vrijdag 3 mei, om half 11 ’s ochtends stond de Rode Koffietafel weer klaar in bibliotheek De Pluk. Deze maand vroegen we ons af, of de gemeente er ook voor jou is. Wat betekenen eigenlijk al die termen: beeldvormende raad, oordeelsvormende raad, gebiedsgerichte raad, besluitvormende raad – wat betekent dat eigenlijk? Waar en wanneer kunnen mensen, die zelf wat aan de raad kwijt willen, zich melden? Kunnen ze een mailtje sturen? Of een appje? En hoe weten ze dan dat de raad het ook heeft gekregen? Wanneer kan je eigenlijk echt meepraten?

[BEELDVORMING] Fred Kloppenborg van de PvdA fractie legt de begrippen beeldvormende Raad uit. Aan de beeldvormende raad gaat het raadsspreekuur vooraf. Hier kan je spreken over welk onderwerp dan ook. In de beeldvormende vergadering kun je van te voren inspreken over het onderwerp, waarover de beeldvormende raad gaat. Dit betreft maximaal 15 minuten voor alle insprekers samen. Duur van de vergadering zelf is doorgaans 1 uur. Fred is zelf de enige voorronde-voorzitter vanuit de raad, de rest zijn burgerleden. De beeldvormende raad vindt plaats op de eerste dinsdag van de maand en wordt pas aangekondigd in de publicatie-kolom van de voorafgaande week. Je kunt het zelf al eerder op de website opzoeken, maar -dat wordt van meerdere kanten bevestigd-  het is erg moeilijk vindbaar. Hier moeten door de raadsleden technische vragen worden gesteld. Verder zou het de bedoeling zijn, dat de raad op dat moment nog een open discussie voert. Losse raadsleden mogen verschillende vragen stellen, een fractiestandpunt zou op dat moment nog niet gevormd moeten zijn.

[OORDEELSVORMING] Op de tweede dinsdag van de maand is er oordeelsvormende raad. Dit is discussie binnen de raad zelf. Wordt het een hamerstuk, een besluitstuk of een discussiestuk? Daar moet het politieke debat worden gevoerd. Doel: het voorkomen dat de besluitvormende raad eindeloos gaat duren. Alleen inspreken door derden over onderwerpen die op de agenda staan. De raadsleden hebben het stuk dan al in de fractie besproken, en gaan min of meer al spreken namens de fractie.

[INFORMATIERONDE] Op de derde dinsdag is er een informatieronde. De Raad gaat elders op bezoek. Laatste keer een gesprek met ‘verbonden partijen’. Discussie of dat nou wel of niet toegankelijk is voor derden? De laatste keer in Haaften is iemand de toegang geweigerd en een ander heeft zich binnengepraat. Dit zou toch anders moeten. Op de vierde dinsdag is er dan de besluitvormende raad. Geen inspraak meer mogelijk. De fracties hebben dan immers al hun standpunt bepaald.

[VRAGEN] Op de derde dinsdag is er een inspreekronde maar veel onduidelijkheid daarover. In Lingewaal was er echt meer belangstelling en in Neerijnen ook, voor commissie- en raadsvergaderingen. Dit wordt ook toegeschreven aan het mogelijke abonnement  op de raadsstukken. De teksten over inspraak op de website en in de krant zijn erg vanuit de organisatie geschreven. De ‘internen’ snappen het misschien wel maar gewone mensen snappen de termen niet en zijn onzeker of zij misschien worden geweigerd. Dat vergroot de drempelvrees. Is het geen idee om op de gemeentelijke website een You Tube filmpje te plaatsen, waar iemand in Jip en Janneke taal uitlegt hoe het met inspraak gaat? Ook voor laaggeletterden een uitkomst! West Betuwe doet in de ervaring van mensen bijv. via ‘Helpt elkaar’  helemaal niks. Je ligt altijd onder op een stapel. Je hebt ook een meld-app voor dingen die stuk zijn. Laatst een oudere die reuze trots er op was, dat hij het appen onder de knie gekregen had speciaal t.b.v. de gemeentelijke meld-app. Maar dan krijg je reactie dat je melding  nog lang niet aan de beurt is. Dat stimuleert niet! Bij ‘wonen’: is er nog een beperkend contingent vanuit de provincie? Aandacht voor het inwerken van de ambtenaren? Niet alleen de buitenwereld moet aan de nieuwe organisatie wennen, ook de ambtenaren zijn nog erg onzeker en durven geen initiatief te nemen. De gemeentesecretaris doet erg zijn best. Brieven/mails sturen aan de persoonlijke email-adressen van de raadsleden. Anders kan het via de griffie erg verkeerd gaan.