Algemene beschouwingen 2020

Door Annet IJff (Buurmalsen) op 9 juli 2020

Algemene beschouwingen 2020

We stellen vanavond prioriteiten voor de begroting van 2021. In de infographic van de bestuursrapportage staat links bovenaan ‘We zijn waakzaam, we hebben nog veel werk te verzetten’. Anderhalf jaar na de start van onze nieuwe gemeente is duidelijk dat de impact van zo’n fusie groot is. Maar de zin we hebben nog veel werk te verzetten geeft ook een positieve ambitie aan, schouders er onder en de komende anderhalf jaar proberen een aantal van de beloftes uit het coalitieakkoord handen en voeten te geven en daadwerkelijk werk te maken van de ambitie om het samen te doen.
Op dit moment hebben de gemeentes het niet makkelijk, niet alleen in West Betuwe maar in heel Nederland komen er protesten vanuit de gemeentes naar Den Haag dat er teveel taken aan de gemeentes zijn overgedragen met te weinig middelen. Het financiële plaatje was al moeizaam en daar is de Corona nog overheen gekomen. We kunnen nog niet goed overzien hoe de Corona de begroting van de gemeente gaat beïnvloeden maar we weten zeker dat die invloed er gaat zijn. De eerste noodkreten komen binnen, we hebben al gesproken over de kermis, we krijgen vragen vanuit het Geofort en nog vele verenigingen, evenementen en ondernemers hebben het zwaar. We staan voor de uitdaging om binnen de beperkingen van de Corona en binnen de financiële beperkingen van de gemeente te zoeken naar mogelijkheden om initiatieven die bijdragen aan de leefbaarheid in onze gemeente te steunen.

Een wat bijzondere ambitie uit deze perspectievennota is dan ook het Stimuleren dat evenementen duurzaam en schoon zijn. Met de kennis van nu, in een periode dat alle evenementen afgelast zijn, voelt dit als een voorstel uit een andere tijd.

In de perspectievennota wordt gesproken over een beleidsarme insteek. Nieuw beleid moet voldoen aan de drie O’s. Onvoorzien, onuitstelbaar en onvermijdbaar. De voorstellen die gedaan worden binnen deze kaders zijn nodig en op dit moment het meest haalbare maar niet de investeringen waar we als PvdA direct blij van worden. Het gaat om een inhaalslag voor achterstallig onderhoud wegen en groenbeleid wat omschreven wordt als sober en doelmatig. We zouden als PvdA graag een ambitieus groenbeleid zien waarbij nieuwe bomen worden geplant en initiatieven voor meer biodiversiteit mogelijk worden gemaakt. Ook het digitaal stelsel omgevingswet en de baseline informatieveiligheid overheid zijn niet de investeringen waar we direct blij van worden. Het moet gebeuren en er moet geld in geïnvesteerd worden maar het zijn geen investeringen waar onze inwoners concreet wat van gaan merken. We hebben bij onze vergaderstukken een mooie fotoserie ontvangen van een van onze inwoners om duidelijk te maken wat een verschil een aantal bomen kunnen maken op onze bedrijven terreinen. Het stimuleren van bedrijven om meer bomen te planten op bedrijventerreinen is wat ons betreft ook mogelijk binnen een beleidsarme insteek van onze begroting.

In de perspectievennota staat dat door de maatregelen financiële beheersbaarheid er meer grip is op de uitgaven in het sociaal domein. Het is altijd goed om te weten waar het geld aan besteed wordt dus in die zin vind ook de PvdA het fijn om grip te krijgen op de uitgaven. Maar dit mag niet betekenen dat onze inwoners niet de voorzieningen krijgen die nodig zijn. De keuze bij de harmonisatie van het minimabeleid voor 120% inkomensgrens is goed en dat moet ook zo blijven. En net zoals we dat vorig jaar hebben aangegeven bij de behandeling van de perspectievennota geven we ook dit keer mee dat de PvdA vindt dat bij de uitwerking van het beleid ook ingezet moet worden op preventie en dat extra aandacht besteed moet worden aan de kwetsbare positie van kinderen.

Wat betreft het programma onderwijs is niet zozeer de tekst die er wel staat een probleem, de tekst die er niet staat is een probleem. Hier had namelijk moeten staan dat gestart zou worden met de bouw van een IKC Buurmalsen Tricht aan de groene weg in Buurmalsen. Hier ligt een opgave om in gesprek te gaan met vertegenwoordigers uit Buurmalsen hoe om te gaan met de situatie die hier nu is ontstaan. Helaas is dit dossier een voorbeeld geworden hoe het niet moet qua participatie en communicatie.

In de perspectievennota staat nog een ambitie op ruimtelijke klimaatadaptatie. Deze valt wat ons betreft onder de O van onuitstelbaar, we zien nu al de effecten van de klimaatverandering. Extreme droogte en extreme regen zullen vaker voorkomen. We kijken uit naar het lokale maatregelenplan dat aansluit bij de gestelde ambities en doelen van de regionale adaptatie strategie.

Het oplossen van de vijf fietsknelpunten is voor de PvdA een belangrijk punt, fijn dat in deze perspectievennota is opgenomen er in 2021 twee op te lossen. Alhoewel we ze natuurlijk liever alle vijf hadden opgepakt.

En dan de woningbouw, ik zei hier vorig jaar al dat we onze inwoners beloofd hebben dit onderwerp snel op te pakken. Het is moeilijk uit te leggen dat er nu een jaar later nog niet veel gebeurd is. Hoelang wachten de mensen uit Beesd inmiddels al op uitvoering van de plannen? Waar zit de ruimte om extra te bouwen? Hoe gaan we zorgen dat in de behoefte aan betaalbare woningen wordt voorzien? Het vraagt om innovatief denken, buiten de gebaande paden. Waar zijn al die plannen waar inwoners mee rondlopen op vast gelopen? Wat zou het fijn zijn als we die la eens open kunnen trekken om met de initiatiefnemers te zoeken naar oplossingen en af te stappen van kan niet en mag niet.

Uittreden uit gemeenschappelijke regelingen is voor de PvdA zeker geen doel op zich. Als het terughalen van de VTH taken ons veel geld gaat kosten dan is dit een kostenpost die wat de PvdA betref valt onder de categorie uitstelbaar beleid. De PvdA gebruikt het geld liever om te zorgen dat de jeugdzorg goed en tijdig geleverd wordt. Of om meer werk te maken van het tegengaan van drugsgebruik en drugshandel in onze gemeente.

En dan zijn er ook nog de onvoorziene omstandigheden. We hebben inmiddels al meer dan een jaar te maken met de vervuiling van de golfbaan in Spijk. De bespreking van dit onderwerp in de raad van 30 juni en de oplossing die door het college gekozen is voor ophogen en inpakken van de staalslakken, heeft de zorgen bij de PvdA niet weg genomen. Deze vervuiling moet wat ons betreft zo snel mogelijk opgeruimd worden. We willen niet het risico lopen om over een aantal jaren, als de grond verzakt is, opnieuw geconfronteerd te worden met vervuiling door deze staalslakken.

En om af te sluiten laten we inderdaad doorgaan met zwerfafvalbeleid. Hoe leuk is het om eens in de maand met je dorpsgenoten in de omgeving van je dorp een uurtje te lopen en al pratend het zwerfafval op te ruimen. Ik weet uit ervaring hoe goed het voelt als je dan die zakken met zwerfaval in de container hebt gegooid.

Annet IJff (Buurmalsen)

Annet IJff woont in Buurmalsen en is al lang bij de PvdA betrokken. Eerst als steun lid in de fractie en later als raadslid in de toenmalige gemeente Geldermalsen. Na het stoppen van Wim Timmermans als fractievoorzitter volgde Annet hem op om vervolgens ook de verkiezingen voor de nieuwe gemeente West Betuwe te leiden. In

Meer over Annet IJff (Buurmalsen)

Waar ben je naar op zoek?